Langs oude steden en pelgrimswegen

De belevenissen van Bas de Vaan

Dag 1:

Via de aanlooproute van Maastricht-Clermont naar Montmédy

Het is acht uur ’s ochtends. De tocht begint op het station van Maastricht langs de Maas. Rechts van me zie ik de Sint Pietersberg en denk aan wat me te wachten staat. Na 12,5 kilometer zit ik in België en zie de heuvels in verte al. Het is koud en zo nu en dan is er motregen.Aangekomen in Clermont, wat hoog tegen de heuvelrand ligt, besluit ik bij de bakker wat te eten. Goed en wel de boel inpakkend komt de bakkersvrouw met ’n dorpsgenoot ’n praatje maken. “Bon courage” zeggen ze. Bij Limbourg begint het klimwerk naar de oude stad. Het is een steile klim van 1 km waar ik me forceer. Achteraf gezien had ik moeten lopen. Via het frisgroene en afwisselende landschap vervolgt de weg zich over drie klimmen naar een hoogte van 525m. Ik vind het genoeg voor vandaag en daal af naar Stoumont .Linksaf in La Gleize inkopen gedaan en aan route N645 richting Liernieux een camping (NL) gepakt aan de Liènne. Er komen hier regelmatig fietsers volgens de eigenaresse.Men kan brood voor de volgende ochtend bestellen, maar ik hoop vroeg weg te zijn.

max:  54 km/h   dst88.12 km   tm: 5.10.39   avs: 17 km/h

Dag 2:

Half zeven gaat de wekker. De benen zijn behoorlijk moe. Het is koud en mistig. Eenmaal opgebroken, ingepakt en gegeten vervolg ik de rustige weg door het bosrijke dal van de Liènne. Langzaam begint de mist plaats te maken voor de zon. Na Lierneux zijn het drie lange klimmen >2 km naar 575m. Door het bos langs de Ourthe is het heerlijk fietsen. De volgende klim gaat moeizaam. Halverwege verzuren mijn spieren al. Eenmaal boven besluit ik op een boerenwagen een bak koffie te zetten en wat te eten. Er loopt een fietspad het centrum van Bastogne binnen. In het centrum even gelopen en geld opgenomen. Al fietsend door het centrum komt een straatartiest geschminkt als clown op een eenieder naast me fietsen. We praten en trekken veel bekijks. Onderweg komen fietsers op de terugreis me tegemoet en roepen “goede reis” en begrijp wat ze bedoelen .Over de golvende route met open stukken kom ik aan in Lescheret. De kleine camping (NL) in dit plaatsje ligt ook op de fietsroute “De groene weg naar de Middellandse Zee”. Na een frisse duik in de vijver eet ik in het restaurant (eenvoudig) friet, hamburger, erwten en wortelen. Ondertussen komt er een familie op de fiets binnen.

max: 54.5 km/h   dst:  95.64 km   tm: 5.50.10  avs: 16.3 km/h

Dag 3:

Half zeven gaat de wekker. Het regent zoals verwacht. Dit wordt een mooie dag. Eerst alles in de tent inpakken dan afbreken en gaan. De andere fietsers slapen nog, maar ik ga op pad. Weliswaar in de stromende regen. Het eerste stuk voert door de bossen, maar ik zie weinig. Het zit nog potdicht. De wind tegen met hevige slagregens tussendoor, maar ik moet verder. In een bushokje even koffie gedronken, maar je koelt hard af. Er volgt een wondermooie afdaling door de Vallée d’Or vanaf Pin naar de Abdij van Orval. In het restaurant verwen ik mezelf met een groot omelet met kaas, spek en tartine(speciaal brood). Een heerlijk abdijbiertje zit er niet in. Net voor de franse grens trekken de wolken weg en schijnt de zon volop. Heerlijk! Over ’t veelal golvende landschap kom ik langs mooie kleine plaatsen. Vanaf Montmédy vervolgt de hoofdroute zich naar Troyes. In Dun-sur-meuse besluit ik inkopen te doen en de camping(Lac Vert) op te zoeken. Volgens de slager kunnen we vanavond en morgen regen verwachten. Na een wandeling over de camping blijk ik de enige niet-franse te zijn.

max: 53 km/h    dst: 91.90 km    tm:  5.40.07   avs:  16.2 km/h

Dag 4:

Acht uur opgestaan. Slecht geslapen.  Het is bewolkt en het waait behoorlijk. Onderweg veel begraafplaatsen en gedenktekens die je herinneren aan WO1. Helaas is de Butte de Montfaucon niet te zien. De variant hiernaartoe maak ik dan ook niet. Om 12:00 besluit ik wat te eten en koffie te zetten bij ‘n aire. Het landschap verandert langzaam in een uitgestrekt golvend tapijt van onafzienbare akkers met grootschalige landbouw en grote graansilo’s. De lange stukken schieten niet op met de wind vol in het gezicht. In l’Epine even rustig de Notre Dame bekeken. Zowat het centrum van de Champagnestreek ‘Chalôns-en-Champagne’ doorkruist, besef ik  dat de volgende camping pas 35 km verderop is. Dat is teveel voor vandaag. Eenmaal inkopen gedaan bij een buurtwinkeltje, zoek ik de municipal op. Op deze keurige camping tref ik meerdere fietsers. Een echtpaar uit Arnhem zijn vanuit huis vertrokken en gaan tot Villefranche. Hun fietsbus in Argelès was namelijk geannuleerd wegens te weinig animo. Morgenvroeg de vooras even laten afstellen in een fietsenzaak. In verte begint het de rommelen. Hopelijk blijft het morgen droog.

max: 49 km/h    dst: 105.37 km    tm:  6.07.56   avs:  17.2 km/h

Dag 5:

De wekker gaat. Ik sta gelijk op en ga me wassen. Eenmaal alles behalve de tent ingepakt te hebben en aan de fiets gehangen, bedenk ik me hoe donker het eigenlijk is. Ik kijk nog eens op de wekker, maar ik geloof  niet dat het kwart over zeven is. Het fietstellertje en de wereldontvanger geven 1:50 aan. Geen wonder dat het zo donker is! Slaapzak toch maar gepakt en verder geslapen op de grond. Acht uur….regen. Tien uur…..regen, maar ik moet eruit de camping betalen anders kost het me 50 frf extra. De spullen waren al ingepakt dus ik kan gelijk naar de fietsenmaker. Het echtpaar uit Arnhem wens ik een goede reis. Zij gaan met de trein naar Troyes, ze vinden het weer te slecht. In een grote zaak vlakbij wordt ik netjes geholpen door een paar jonge jongens. We converseren wat en uiteindelijk schud ik ze de hand voor de gratis reparatie van de vooras. In het centrum koop ik bij ’n bakker een belegd broodje en vervolg de tocht. Het is al 12:15. De wind met kracht 4-5 bft weer pal tegen. Af en toe een fikse bui, maar we gaan verder. Het is nog 30 km naar  Troyes. Een paar keer gestopt en gerekt, maar dat red ik vandaag niet ook al zwaaien onderweg de mensen enthousiast. Vijf kilometer van de route af in Acris-sur-Aube zet ik mijn tentje op de municipal. De campingbaas, een zeer norse kerel, stuurt me naar ’n andere plek. Later krijg ik een douchemunt cadeau. ‘Pour les cyclistes’  zegt hij.  Ik raak aan de praat met een andere fietser. We praten eerst frans, maar het blijkt een duitser te zijn. De man is gepensioneerd en fietst  in de zomermaanden heel europa rond. Inkopen gedaan bij een grote supermarche en snel eten want er dreigt onweer. Hopelijk vannacht een goede rust.